Po prostu gwiazda – lifting Opla Astry w pigułce

O każdym modelu samochodu, który pod niezmienioną nazwą obecny jest z sukcesami na rynku niemal 30 lat mogę powiedzieć  – Gratuluję ! Takim właśnie samochodem jest gwiazda w galerii marki Opel, czyli Astra . Wczesną jesienią pojawi się w naszych salonach mocno odświeżona Astra, którą już za kilka tygodni będzie można zamówić. Czy powtórzy sukcesy swoich poprzedniczek ?  Cóż ją wyróżnia na tle bardzo wymagającej konkurencji ? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdą Państwo poniżej.

Dzięki doskonałym właściwościom aerodynamicznym, a także wysoce efektywnym nowym silnikom i skrzyniom biegów, Opel Astra nowej generacji wyznacza standardy wydajności i niskiej emisji. W porównaniu z poprzednim modelem emisja CO2 została obniżona nawet o 19 procent, co stawia Astrę w ścisłej czołówce klasy kompaktowej. Warto przypomnieć, że obecna generacja Astry zapoczątkowała nową erę już w dniu premiery i została ogłoszona Europejskim Samochodem Roku 2016. Dzięki lekkiej konstrukcji (redukcja masy o 200 kg w porównaniu z poprzedniczką) i najnowocześniejszym technologiom przejętym z wyższych klas Astra jest stawiana za wzór w swoim segmencie.  Opel konsekwentnie realizuje tę strategię, wprowadzając nowe generacje oszczędnych i lekkich silników benzynowych i wysokoprężnych.

Nowa Astra jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów kompaktowych na rynku. Wersja Sports Tourer ze współczynnikiem oporu czołowego Cd wynoszącym 0,25 należy do najbardziej opływowych kombi na świecie, a wersja pięciodrzwiowa z wartością 0,26 jest liderem w klasie hatchbacków.

Wzorcowe parametry aerodynamiczne osiągnięto za pomocą licznych rozwiązań, takich jak osłona komory silnika, wahacze tylnej osi ukształtowane jak deflektory oraz pełna żaluzja wlotu powietrza z przodu samochodu. Górne i dolne sekcje osłony chłodnicy w nowej Astrze otwierają się i zamykają automatycznie oraz niezależnie od siebie, poprawiając przepływ powietrza wokół przodu nadwozia. Do obniżenia oporu powietrza poprzez ograniczenie turbulencji przyczynia się także bardziej opływowe podwozie pojazdu.

Dalszym udoskonaleniom poddano dynamiczne podwozie Astry. Nowe amortyzatory poprawiają komfort. Opcjonalne, sportowe zawieszenie ma sztywniejsze amortyzatory, bardziej bezpośredni układ kierowniczy oraz tylną oś z drążkiem Watta.

Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom w zakresie ograniczania emisji, takim jak filtr cząstek stałych do silników benzynowych (GPF) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w pojazdach z silnikami Diesla, wszystkie nowe zespoły napędowe Astry spełniają już normę emisji spalin Euro 6d. Te rygorystyczne wymagania będą obowiązkowe dla nowo rejestrowanych samochodów w 2021 roku. Wykonane w całości z aluminium silniki wysokoprężne i benzynowe są standardowo wyposażone w oszczędzający paliwo układ start/stop.

Nowa Astra zwraca uwagę atrapą chłodnicy z wzorem 3D. Opcjonalny system nagłośnienia wysokiej klasy Bose zamieni wnętrze w salę koncertową, a pakiet czarnych błyszczących dodatków podkreśli atrakcyjność nadwozia.

Zintegrowanie chłodzonego cieczą kolektora wydechowego z głowicą cylindrów przyczynia się do szybszego nagrzewania silnika, a tym samym do obniżenia emisji w krótkim czasie po uruchomieniu zimnej jednostki.

Nowe, turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne są równie żwawe co oszczędne — to one w głównej mierze odpowiadają za wzorcową efektywność. Niskie spalanie i emisja CO2 to również zasługa nowoczesnych sześciobiegowych przekładni manualnych, siedmiobiegowej przekładni bezstopniowej (CVT) oraz zastosowanej po raz pierwszy w Oplu nowej dziewięciobiegowej przekładni automatycznej.

Kompaktowe trzycylindrowe turbodoładowane silniki mają pojemność 1,2 i 1,4 litra. Rozwijając moc od 81 kW (110 KM) do 107 kW (145 KM) i maksymalny moment obrotowy od 195 do 236 Nm, charakteryzują się doskonałą równowagą między osiągami a wydajnością (zużycie paliwa wg NEDC1: 6,1–5,4 l/100 km w cyklu miejskim, 4,0–3,8 l/100 km poza miastem, 4,8–4,4 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 110–101 g/km; WLTP2 w cyklu mieszanym: 5,9–5,2 l/100 km; CO2: 136–120 g/km; dane wstępne). Astra 1.2 jest wyposażona w płynnie pracującą sześciobiegową przekładnię manualną, natomiast Astra 1.4 jest dostępna wyłącznie z nową siedmiobiegową przekładnią bezstopniową (CVT). Kierowca Astry z taką skrzynią biegów może korzystać z wygodnego trybu automatycznego lub zmieniać biegi samemu za pomocą dźwigni.

Zintegrowanie chłodzonego cieczą kolektora wydechowego z głowicą cylindrów przyczynia się do szybszego nagrzewania silnika, a tym samym do obniżenia emisji w krótkim czasie po uruchomieniu zimnej jednostki.

Silniki benzynowe 1.2 1.2 1.2 1.4
Moc (kW/KM) przy obr./min 81/110 przy 4500 96/130 przy 5500 107/145 przy 5500 107/145 przy 5500
Moment obrotowy (Nm przy obr./min) 195 przy 2000–3500 225 przy 2000–3500 225 przy 2000–3500 236 przy 1500–3500
Norma emisji Euro 6d Euro 6d Euro 6d Euro 6d
Przekładnia 6‑biegowa manualna 6‑biegowa manualna 6‑biegowa manualna 7‑biegowa CVT
Wstępne wartości zużycia paliwa wg NEDC1 (l/100 km)
Cykl miejski Cykl pozamiejski Cykl mieszany CO2 g/km 5,6–5,4 4,0–3,8 4,6–4,4 105–101 6,1 4,0 4,8–4,7 110
Wstępne wartości zużycia paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP2
l/100 km CO2 g/km 5,5–5,2 127–120 5,9–5,7 136–132

W porównaniu z poprzednim modelem zużycie paliwa i emisja CO2 w Astrze z silnikami o mocy 81 kW (110 KM), 96 kW (130 KM) i 107 kW (145 KM) zostały obniżone odpowiednio o ponad 5 procent, około 19 procent i ponad 15 procent.

Trzycylindrowe silniki Diesla 1.5 w Astrze rozwijają moc 77 kW (105 KM) i 90 kW (122 KM) oraz 260 i 300 Nm momentu obrotowego (zużycie paliwa wg NEDC1: 5,5-4,5 l/100 km w cyklu miejskim, 3,7–3,1 l/100 km poza miastem, 4,3–3,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 115–96 g/km; WLTP2 w cyklu mieszanym: 5,3–4,4 l/100 km; CO2: 139–117 g/km; dane wstępne). Układ wtrysku bezpośredniego common rail pracuje pod ciśnieniem 2000 barów.

Silniki wysokoprężne 1.5D 1.5D 1.5D
Moc (kW/KM) przy obr./min 77/105 przy 3250 90/122 przy 3500 90/122 przy 3500
Moment obrotowy
(Nm przy obr./min)
260 przy
1500–2500
300 przy
1750–2500
285 przy
1500–2750
Norma emisji Euro 6d Euro 6d Euro 6d
Przekładnia 6‑biegowa manualna 6‑biegowa manualna 9‑biegowa automatyczna
Wstępne wartości zużycia paliwa wg NEDC1 (l/100 km)
Cykl miejski Cykl pozamiejski Cykl mieszany CO2 g/km 4,6–4,5 3,1 3,6 96 5,5–5,3 3,7–3,5 4,3–4,2 115–110
Wstępne wartości zużycia paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP2
l/100 km CO2 g/km 4,7–4,4 124–117 5,3–4,9 139–130

W porównaniu z poprzednim modelem zużycie paliwa i emisja CO2 w Astrze z silnikami o mocy 77 kW (105 KM) i 90 kW (122 KM) zostały obniżone odpowiednio o nawet 17 procent i około 10 procent.

Nowy Opel Astra, którego można będzie zamówić już za kilka tygodni, wyróżnia się nie tylko wzorcową aerodynamiką i znakomitymi silnikami. Może być także wyposażona w szereg innych rozwiązań z wyższej półki, takich jak nowa przednia i tylna kamera, cyfrowy wyświetlacz kierowcy i systemy multimedialne nowej generacji, inteligentne nieoślepiające reflektory matrycowe IntelliLux LED®, : aktywny tempomat, wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego, alarm przedkolizyjny z funkcją hamowania awaryjnego, system rozpoznawania znaków drogowych czy asystent pasa ruchu. Dostępne są też ergonomiczne fotele z atestem AGR (Aktion Gesünder Rücken e.V.; niemiecka Akcja na rzecz zdrowych pleców), z wentylacją i funkcją masażu. Ponadto samochód można również wyposażyć w system E‑Call służący do wzywania pomocy w sytuacjach awaryjnych, a także w bezprzewodową ładowarkę do smartfonów umieszczoną w konsoli środkowej.

Nie zwlekaj – już teraz umów się na jazdę testową NOWĄ ASTRĄ !!